For majoriteten av Norges bedrifter vil det dog lettere å følge eksemplene til mer jordnære suksesser. Heldigvis mangler det ikke på dem heller. I begynnelsen av uka var jeg på Markedsaktørenes økodag. Der fortalte Jon-Frede Engdal om hvordan Kolonihagen har økt salget sitt gjennom en relativt begrenset tidsinnsats på Facebook:
”Mens vi tidligere kunne bruke 30.000 kroner på en annonse og få 10 nye kunder, så bruker vi dag fem minutter på Internett og registrer 100 nye kunder. Det er som natt og dag. Vi kan skreddersy kampanjer for å nå ut med de økologiske tilbudene våre. Vår store fordel er at vi i motsetning til mange store produsenter av konvensjonelle matvarer, kan fortelle historier knyttet til hvert enkelt produkt. Dette bidrar til at sosiale medier er en veldig god kanal for profilering for vårt vedkommende”
I salen satt representanter for Grøstad Gris og kunne fortelle at de hadde de samme positive erfaringene. Et søk på ulike matspesialister på Facebook viser da også at mange av dem har etablert sider her, og det er ingen tvil om at dette har blitt en viktig markedsføringskanal for dem som bruker den flittig. Bare ta en titt på dyktige Tingvollost.