søndag 12. september 2010

Facebook - mye å hente for lokale matprodusenter

Store suksessrike kampanjer i sosiale medier får mye oppmerksomhet. Det gjelder for øvrig også en del bommerter. Men nå er det positivt fokus som gjelder. Jeg antar alle som er opptatt av emnet har fått med seg så vel de fleste store og hyppige omtalte suksesser. Den seneste av de riktig store er Old Spice Guy (en god beskrivelse til hvorfor kampanjen ble en suksess, kan lese på readwriteweb).

For majoriteten av Norges bedrifter vil det dog lettere å følge eksemplene til mer jordnære suksesser. Heldigvis mangler det ikke på dem heller. I begynnelsen av uka var jeg på Markedsaktørenes økodag. Der fortalte Jon-Frede Engdal om hvordan Kolonihagen har økt salget sitt gjennom en relativt begrenset tidsinnsats på Facebook:

”Mens vi tidligere kunne bruke 30.000 kroner på en annonse og få 10 nye kunder, så bruker vi dag fem minutter på Internett og registrer 100 nye kunder. Det er som natt og dag. Vi kan skreddersy kampanjer for å nå ut med de økologiske tilbudene våre. Vår store fordel er at vi i motsetning til mange store produsenter av konvensjonelle matvarer, kan fortelle historier knyttet til hvert enkelt produkt. Dette bidrar til at sosiale medier er en veldig god kanal for profilering for vårt vedkommende”

I salen satt representanter for Grøstad Gris og kunne fortelle at de hadde de samme positive erfaringene. Et søk på ulike matspesialister på Facebook viser da også at mange av dem har etablert sider her, og det er ingen tvil om at dette har blitt en viktig markedsføringskanal for dem som bruker den flittig. Bare ta en titt på dyktige Tingvollost.

2 kommentarer:

  1. Du har helt rett, det er lettere å følge litt mer jordnære eksempler slik som de du nevner. Det skal mye til for at en middels store norsk bedrift kan få en like god viral spredning som Old Spice kampanjen og med tanke på hvem målgruppen er kan man jo diskutere lønnsomheten av det også.

    Hadde vært spennende med noen litt mer konkrete eksempler på hva disse bedriftene du nevner har gjort. Regner med de gjorde mer enn å bare sette opp en Facebook-page og ventet på at fansen kom løpende?

    SvarSlett
  2. Wenche Aale Hægermark13. september 2010 kl. 09:27

    Hei Kenneth.
    Slik jeg har forstått det har de hovedsakelig brukt nettverket sitt (av eksisterende kunder) for å få enda flere venner. Spør gjerne Jon-Frede selv Kolonihagen. Han er en hyggelig fyr, som forstår nytten av å dele:) Du finner han bl.a. på linkedin.

    SvarSlett