lørdag 28. november 2009

God faktaoppsummering

Fikk tipset til denne videoen via en twittermelding hos Yngve Mo:

onsdag 25. november 2009

Mye snakk, lite action

Det snakkes om sosiale medier i de fleste kanaler og medier. Likevel viser det seg at foreløpig er det bare et fåtall (norske) bedrifter og organisasjoner som har tatt i bruk slike medier i stor grad.
En undersøkelse som Medialect gjorde for IT-konsulentselskapet Steria i sommer viste at omkring 9 av 10 norske bedrifter og organisasjoner i liten grad benytter seg av sosiale medier som et strategisk virkemiddel.

Steria har satt på ti bud for bruk av sosiale medier:
1. Bruk sunt bondevett også i cyberspace, og utvis normal folkeskikk

2. Kast deg ut i debatten. Del med verden og verden deler tilbake.

3. Respekter andre og andres ulike meninger slik du vil at andre skal respektere dine meninger. Lær å ta imot kritikk, og vær saklig i din kritikk av andre

4. Forstå mediet du bruker. Sett deg inn i både de skrevne og uskrevne kjørereglene

5. Beskytt personlig og konfidensiell informasjon. Ikke legg ut privat innhold som ikke tåler å bli sett av en fremtidig arbeidsgiver. Du må også ha tillatelse før du publisere bilder av gjenkjennbare personer

6. Tenk deg om før du trykker på send-knappen. Det finnes ingen angreknapp.

7. Pass deg for svindlere. Dersom noe virker for godt til å være sant, så er det gjerne det.

8. Ikke glem hvem du er. Du er aldri 100 prosent privatperson når du uttaler deg. Du vil alltid være en representant for den bedriften du jobber for i større eller mindre grad.

9. Vær konstruktiv og del innhold som har verdi. Det er nok informasjonsstøy og søppel der ute allerede

10. Respekter opphavsrett og kopibeskyttet materiale. Gi folk du låner innhold fra anerkjennelse, gjerne med lenker tilbake